Lesen TOL Lynas ditangguh


KUANTAN - Mahkamah Tinggi Kuantan semalam membenarkan permohonan kumpulan Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) untuk menangguhkan pelaksanaan Lesen Pengendalian Sementara (TOL) yang diperoleh Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) sehingga 4 Oktober depan.

Hakim Datuk Mariana Yahya membuatkeputusan membenaikan permohonan Pengerusi SMSL, Tan Bun Teet, Syed Tailib Syed Sulaiman dan Hasimah Ramli selama 10 hari sementara menunggu permohonan Lynas untuk mencdah dalam dua kes semakan kehakiman terhadap pemberian TOL itu.

Seorang peguam mewakili plaintif, Gene Anand Verdargon berkata, sepanjang tempoh tersebut, Lynas dihalang daripada membawa masuk bahan mentah dan menjalankan operasi kilang memandangkan lesen TOL yang dikeluarkan sebdum ini tidak boleh diguna pakai sehingga mahkamah membuatkeputusan pada tarikh yang dinyatakan.


"Pada tarikh itu, kita akan mendapat keputusan sama ada lesen tersebut akan dibekukan atau pihak Lynas boleh menguatkuasakannya

"Hari ini pihak defendan yang diwakili peguam Sunil Abraham meminta penangguhan permohonan tersebut untuk mencelah dalam kes semakan kehakiman manakala peguam persekutuan Noor Azzah Abdul Aziz yang mewakili kerajaan juga meminta penangguhan permohonan itu.

"Beliau memerlukan masa mencukupi untuk menjawab afidavit yang difailkan pihak kami," katanya.

Beliau berkata, memandangkan kedua-dua pihak memohon penangguhan, anak guamnya memohon untuk menangguhkan pelaksanaan lesen TOL yang diperolehi Lynas dan permohonan mereka dibenarkan mahkamah itu semalam.

Selain Gene, plaintif diwakili lima peguam, Hon Kai Peng, R Sarenggapani, Anne Verdargon, dan diketuaiDatukPastianVenderagon " manakala defendan diwakili Suni Abraham, Wong Kah Hui serta QiinJingShea

Sementara itu Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) diwakili peguam persekutuan, Noor Azzah Abdul Aziz dan Natra Idris.

Sumber: Sinar Harian, M/S: 59
Tarikh: Rabu, 26 September 2012

No comments:

Post a Comment