Jangan buat keputusan lagi

Bun Teet (tengah) bersama ahli jawatankuasa SMSL pada sidang media, semalam.

KUANTAN - Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) diminta untuk tidak membuat sebarang keputusan sebelum Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) diberikan hak untuk mengulas tentang laporan Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) mengenai operasi kilang Lynas.

Pengerusi SMSL, Tan Bun Teet berkata, jika Mosti gagal memenuhi permintaan itu, pihaknya akan mengambil tindakan lanjut bagi menghentikan projek kilang itu.

"SMSL perlu diberikan hak untuk memberi komen tentang laporan AELB. Lagipun, kami sudah menyuarakan hasrat ini kepada Mosti selaku peguam cara dan sehingga kini masih menanti jawapan:" katanya pada sidang media semalam.

Tambahnya, sebelum ini Mosti memberikan tempoh sehingga 31 Mei ini kepada AELB untuk menyerahkan laporan berkaitan operasi kilang Lynas sebelum mereka menetapkan keputusan.

Sebelum ini, Mosti telah mendengar rayuan tiga penduduk Kuantan berhubung tuntutan kewujudan kilang Lynas pada 17 April lalu.

"Dalam suratnya kepada AELB sebelum ini, beliau turut meminta AELB memberi perhatian kepada isu-isu penting yang memerlukan peneranganjelas dan relevan katanya.

Dalam perkembangan lain, Bun Teet turut mempelawa penduduk Kuantan untuk memberi sokongan ketika sesi pendengaran permohonan injunksi Lynas Corporation Limited dan Lynas Malaysia Sdn. Bhd. di Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur, l9 Jun ini.

Tarikh: Rabu, 30 Mei 2012
Sumber: Sinar Harian, Page: 56

No comments:

Post a Comment